Kaikissa tarkastelemissani tutkimuksissa käytettiin enemmän tai vähemmän kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Vaikka kaikki tutkimukset olivat erilaisia, niistä paistoi kuitenkin "insinöörimäinen" ote tutkimusaiheeseen. Websterin ja Ksiazekin yleisön fragmentoitumista käsittelevässä tutkimuksessa menetelmänä käytettiin verkostoanalyysia (network analysis). Siinä analyysiyksikkönä toimi jokin median jakelukanava
tai mediatuote, ja siinä tutkittiin yleisöjen fragmentoitumista näiden medioiden välillä. Saatettiin esimerkiksi tutkia, ketkä katsoivat sekä
NBC-televisiokanavaa että vierailivat Yahoo!-sivustolla.
Viimeinen artikkeli käsitteli verkon "streameja" ja analyysissa tutkittiin näiden streamien laatua kolmen suureen avulla: streamin suosio, auktoiteetti ja aktiivisuus. Analyysi oli toteutettu määrällisesti tutkimalla verkon hakukoneiden tuottamia tulokai, ja siinä oli käytetty analyysiyksikköinä bittijonoja, jotka olivat itselleni melkoista hepreaa.
t. tiina
Lamin ja Riedlin Wikipediaa koskevassa tutkimuksessa menetelmän paikantaminen oli vaikeaa. Artikkelissa etsittiin ”lennossa” parhaimmat keinot tutkimuskysymysten
vastaamiseen ja näiden perusteella tutkijat erottelivat esimerkiksi
wiki-artikkeleiden erottelun vähemmän ja enemmän huomionarvoisiin. Tässä tutkijat käyttivät erilaisia keinoja, artikkelin
lukijakuntaa ja hakukonetestiä.
Artikkeli oli hieman vaikealukuinen eikä siitä pystynyt varmasti sanomaan, mikä on aineistonhankinnan menetelmää ja mikä jo saatua tutkimustulosta. Artikkeli oli tieteellinen, mutta hieman epäloogisesti toteutettu. Tutkimus oli kokonaan Wikipediaa koskeva, ja sen tuloksia voi soveltaa ainoastaan Wikipediaan. Tämä saattaa tuntua tutkimuksen käyttökelpoisuutta ja hyödynnettävyyttä rajoittavalta tekijältä, mutta koska Wikipedia on huomattava osa sosiaalista mediaa, voi tutkimuksen nähdä olevan relevantti ja tarpeellinen.
Artikkeli oli hieman vaikealukuinen eikä siitä pystynyt varmasti sanomaan, mikä on aineistonhankinnan menetelmää ja mikä jo saatua tutkimustulosta. Artikkeli oli tieteellinen, mutta hieman epäloogisesti toteutettu. Tutkimus oli kokonaan Wikipediaa koskeva, ja sen tuloksia voi soveltaa ainoastaan Wikipediaan. Tämä saattaa tuntua tutkimuksen käyttökelpoisuutta ja hyödynnettävyyttä rajoittavalta tekijältä, mutta koska Wikipedia on huomattava osa sosiaalista mediaa, voi tutkimuksen nähdä olevan relevantti ja tarpeellinen.
Otterbacherin verkon arvosteluyhteisöjä käsittelevässä tutkimuksessa tarkasteltiin kvantitatiivisesti esimerkiksi
arvostelujen kirjoittajien kuvailua itsestään, sosiaalisten verkostojen määrää,
postattujen arvosteluiden ja kommenttien määrää jne. Tutkimuksessa
arvosteluja vertailtiin niiden rakenteellisten, tekstuaalisten ja
suostuttelu- tai vakuuttavuusominaisuuksien kautta. Vakuuttavuutta
tutkittiin retorisen analyysin avulla, ja tekstit eroteltiin sen
perusteella, onko niissä käytetty eetosta, paatosta vai logosta keinona
vakuuttaa lukija.
Tutkimus pilvipalveluista oli kirjallisuuskatsaus aiheeseen. Siinä
verrattiin pilvipalveluiden ja pitkän hännän teorioita, jotta voitiin
analysoida sekä teoriassa että käytännössä, miten pilvipalvelut ja uudet ideat voivat hyötyä internetin pitkästä hännästä.
t. tiina
Oliko Wikipediasta ja pilvipalveluista kertovissa artikkeleissa yhtään samankaltaisuutta? Molemmathan taisivat olla konferenssijulkaisuja verrattuna noihin muihin.
VastaaPoistaWikipedia nähtävästi jakaa enää pelkästään tekstimuodossa sisältöänsä. Tällähätkellä muhkeat 34,8GB olisi kokoa jos tutkimustuloksen haluaisi edes osittain varmentaa :P.
Mielestäni konferenssijulkaisuista oli vaikeampi nähdä äkkiseltään tutkimusaineisto ja -menetelmä, sillä tutkimuksia ei oltu jäsennelty perinteisen artikkelimuodon mukaisesti. Molemmat olivat myös melko käytännönläheisiä johdatuksia aiheeseen, ja vastasivat yksityiskohtaisemmin tiettyä palvelua koskeviin tutkimuskysymyksiin.
VastaaPoista